Praktisk informasjon
Skoleruta 2020/21
17. august
Endelig skolestart! Velkommen .
Uke 41, 5. til 9. oktober
Høstferie.
Fredag 20. november
Fri for elevene, planleggingsdag for lærerne.
Tirsdag 22. desember
Siste skoledag før jul.
4. januar
Første skoledag i det nye året.
Uke 8, 22. til 26. februar
Vinterferie.
Fredag 12. mars
Fri for elevene, planleggingsdag for lærerne.
29. mars til 5. April
Påskeferie.
13-14. mai, 17.- og 24.mai
Fridager i mai.
18. Juni
Siste skoledag. Velfortjent sommerferie for elevene!
Skoletransport og rettigheter
Skoleskyss håndteres av Farte.no og er lik i hele landet.
Her kreves det innlogging av elektronisk ID, samt å sende søknad i henhold til dine behov. Start gjerne på www.farte.no/skoleskyss/for-skoler

Styret
Styret for året 2020-2021
- Styreleder: Johnny J. Gangsøy tlf. 482 49 396
- Nestleder: Thor Erik Haugen
- Styremedlem: Håkon Kyllingmark
- Styremedlem: Trine Hardang Hvitås
- Styremedlem: Inger Lise Eek Vegheim
- Varamedlem: Solveig Vestmoen
FAU
FAU leder:
Kine Rui, tlf. 92237629
Søknadsskjema Hjuksebø Montessoriskole
"Never help a child with a task at which he feels he can succeed.”
Maria Montessori
Hva er Montessori?
Hjelp til selvlæring.
Montessoripedagogikken bygger på et syn hvor barnet er i sentrum. Et av dens viktigste mål er å gi barna en forståelse av hvordan alt i verden henger sammen, derfor sier vi at montessoripedagogikken har et holistisk perspektiv.


Det forberedte miljøet
Materiellet «pensumet» i det forberedte miljøet er alltid tilgjengelig, og gir mange muligheter for hvert enkelt barn. Det er ingenting som er tilfeldig i miljøet, da alt har en funksjon.

Frihet og ansvar
I et montessorimiljø har barnet frihet til å jobbe alene eller i gruppe. Frihet til å velge oppgaver og materiell de har fått presentasjoner i. Men frihet og ansvar må øves på.

Harmoni og høflighet
I montessori-hverdagen er harmoni og høflighetsøvelser både viktig og sentralt, da det utgjør en viktig del av arbeidet med klassemiljøet.

Going out
I Montessori er «Going out» -ut i nærmiljøet -ut i samfunnet sentralt. Det barnet så fungerte i skolen, og ble «hilset velkommen», vil de også bruke i møte med andre mennesker og naturen vi besøker.
“Education must begin the day the child is born, and the child must be able to live in an environment built for him, an environment that answers his needs.”
– Maria Montessori